Genom framgångsrika försök finns nu kunskapen om hur man på ett effektivt sätt kan förlänga livet på landets broar genom att applicera nya svetsefterbehandlingsmetoder. Däremot saknas rätt yrkeskompetens för att utföra arbetet.
– 50 till 60 procent av alla broar i västvärlden närmar sig slutet på sin tekniska livslängd. Samhällets resurser är begränsade, men det finns stora behov i vår infrastruktur. Så nu gäller det att hitta smarta lösningar, till exempel för att kunna förlänga livet på våra stålbroar. Och just en sådan smart lösning tycker jag vi hittar i forskningsprojekten Lifetext och Lifetext2, säger Joakim Hedegård, projektkoordinator på metallforskningsinstitutet Swerim.
Projekten utforskade möjligheterna att förlänga livet på stålbroar genom bland annat svetsefterbehandlingsmetoden High Frequency Mechanical Impact (HFMI). Resultaten är extraordinära, det vill säga väldigt bra.
– I slutfasen av Liftext2 har vi genomfört en utbildning på prov. I kursen deltog såväl lärare som elever vid svetsprogrammet på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Det visade sig att utbildningen vi tagit fram passade som hand i handske för just lärarna medan eleverna uttryckte att den var för teoretisk. Att börja med att utbilda utbildarna är förstås rätt väg att gå – och då har vi rätt kurs framtagen för detta, menar Joakim Hedegård.
”Slutet på broarnas tekniska livslängd kommer rullande mot oss inte bara i Sverige utan i stora delar av världen”
Men det finns utmaningar att lösa: på gymnasial nivå ska läroplanen ändras, eller ska den istället erbjudas som en eftergymnasial påbyggnadskurs? Och grundfrågorna… vem är huvudman för utbildningen och hur ska den finansieras? Omfånget är inte stort tidsmässigt, det handlar om ca 2–3 dagar i regelrätt utbildning och egen övning ytterligare några dagar.
– Slutet på broarnas tekniska livslängd kommer rullande mot oss inte bara i Sverige utan i stora delar av världen och det skulle innebära stora samhällsvinster att kunna förlänga livslängden på de broar som lämpar sig för det, i stället för att bara bygga nytt. Jag letar efter möjligheter för att sprida den kunskap vi fått fram till svetsskolorna så att de kan utbilda eleverna på HFMI – så att tekniken kan börja användas på broarna i större omfattning. Men hittills har jag har faktiskt inte hittat en effektiv väg framåt för att åstadkomma detta. Vi skulle nog behöva 400.000–500.000 kronor och ett ettårigt projekt för kunskapsspridning tillsammans med Svetskommissionen för att ta fram utbildningsmaterial och få ut det på ett bra sätt till svetsskolor runt om i landet, säger Joakim Hedegård avslutningsvis.
Här kan du läsa fler nyheter inom vägunderhåll
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se