Den nya XMOR-skopan från redskapstillverkaren Fronteq, dedikerad för bandgrävaren Volvo EC550E, var ett av dragplåstren i Swecons monter på Svenska Maskinmässan på Solvalla. Sedan gick ekipaget ut på en sommarturné före nästa mässa, Load Up North i Boden som arrangerades i slutet av augusti.
Den nya XMOR-skopan med sitt egensinniga design, har av fler beskrivits som banbrytande.
– Med XMOR-skopan på Volvo EC550E får maskinen lika hög kapacitet som en 70-tonsmaskin, men med bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som en 50-tonsmaskin, säger Johan Henrysson, produktchef för grävmaskiner på Swecon.
Förklaringen är att XMOR-skopan i huvudsak är tillverkad i Hardox-stål och upp till 20 procent lättare än traditionella stålskopor. Fyrakubiksskopan har ungefär samma vikt som en bergskopa på 2,8 kubikmeter. Det gör att nyttolasten kan öka väsentligt.
Enligt beräkningar som gjorts i Volovo CE:s SiteSim-program ökar produktiviteten med 14 procent och koldioxidutsläppen minskar med lika många procent jämfört med en trditionell GP-skopa till Volvo EC550E.
”Med XMOR-skopan på Volvo EC550E får maskinen lika hög kapacitet som en 70-tonsmaskin”
I juli stannade Sweconsdemonstrationsmaskin till hos Nordschakt och deras arbetsställe i Siljan Schakts bergtäkt i Orsa. Efter en grundlig genomgång av demonstratören Gabriel Agemalm, fick maskinföraren Marcus Pettersson testa Volvo EC550E med XMOR skopa.
– Jag har kört grävmaskin i tio år, men det här var något nytt. Det märktes att skopan är lätt och det gick snabbt att lasta, både sten och morän, säger Marcus.
Totalt fick han köra maskinen med XMOR-skopan i 41 timmar, innan det var dags för nästa kunddemonstration. Det räckte med råge för att Marcus skulle sakna den – och vilja ha en alldeles egen.
– Den var väldigt bekväm att köra, trevlig på alla sätt och vis. Det jag funderar på i efterhand är hur byte av slitdelar funkar? Sådant vill man ju inte ska krångla.
Enligt Swecon är det faktiskt en annan av XMOR-skopans fördelar. Designen på XMOR-skopan är patenterad, bland annat den inverterade botten på skopan samt de vinklade, bultade hälsegmenten. Båda lösningarna minskar såväl vikten som slitaget samt bidrar till snabbare reparationer och underhåll jämfört med svetsade hälsegment.
Nå, får Marcus och hans kollegor på Nordschakt en egen Volvo EC550E med XMOR-skopa? Fredrik Andersson, ägare till det flerfaldigt Gasell-prisade företaget, säger inte tvärt nej.
– Njaa, vi får se framöver. Jag vet att både Marcus och Ulf, som också testade maskinen, är jättenöjda, men jag vill inte lova något nu.
Här kan du läsa fler nyheter inom entreprenadredskap
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se