”Transportministern prioriterar dyra och ineffektiva elmaskiner”

– Grattis till transportministern att han efter 1090 dagar på jobbet äntligen har förstått att elektriska entreprenadmaskiner kostar tre gånger så mycket som de dieseldrivna maskinerna. Så kommenterar Julie M. Brodtkorn, vd för Maskinentreprenørenes Forbund förslaget till den norska statsbudgeten. Foto: C-F Wesenberg

Den 7 oktober presenterade den norska regeringen sitt förslag till statsbudget för 2025. Julie Brodtkorb vd för de norska maskinentreprenörerna tror att 2025 kommer att bli ett krävande år för bygg- och anläggningsbranschen i Norge.

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) hade hoppats på en statsbudget som skulle föreslå ett större lyft för att säkra det norska vägnätet. Få nationer är mer beroende av vägar än Norge. Det är ofattbart att vi år efter år tillåter en ökning av underhållseftersläpningen. Den här regeringen säger själv att eftersläpningen på riksvägarna kommer att öka även nästa år, säger Julie M. Brodtkorb.

Under lång tid innan statsbudgeten presenterades läckte regeringen olika nyheter om ökade anslag. Brodtkorb säger att flera av de enskilda initiativen är positiva, men att det långt ifrån räcker för att täppa till eftersläpningen, göra vägarna säkra och bidra till ökad aktivitet för byggbranschen.

”Jag vill gratulera transportministern till att han efter 1.090 dagar i jobbet äntligen har insett att elektriska entreprenadmaskiner kostar tre gånger så mycket som de dieseldrivna maskinerna”

– Jag vill gratulera transportministern till att han efter 1 090 dagar i jobbet äntligen har insett att elektriska entreprenadmaskiner kostar tre gånger så mycket som den nuvarande maskinparken. Problemet är att han fortfarande inte förstår att han prioriterar dyra och ineffektiva elmaskiner framför säkra vägar, säger Julie M Brodtkorb till förbundstidningen Anleggsmaskinen.

Här kan du läsa fler nyheter om anläggningsmaskiner

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se