I oktober 2021 lanserade Volvo CE 95 tons tipptrucken R100 och nu breddar man lansering med truckarna R60 med 55 tons nyttolast och R70 med 65 tons nyttolast. De nya tipptruckarna visades under Volvo-dagarna som arrangerades på Volvo Costumer Center i Eskilstuna i slutet av maj.
Volvo CE lanserar de nya tipptruckarna för kundsegmenten bergtäkt och småskalig gruvdrift. Precis som den större maskiner R100, är både R60 med 55 tons nyttolast och R70 med en nyttolast på 65 ton. De uppges vara utformade för att bidra till att sänka den totala ägandekostnaden, samtidigt som kommer med de senaste komfort- och säkerhetsfunktionerna. Medan R60 har en korgvolym på drygt 36 kubikmeter erbjuder R70 en lastvolym på 42,4 kubikmeter.
Enligt Volvo CE innebär lanseringen av dessa nya maskiner att kunderna inom bergtäkt och mindre gruvor större produktionsalternativ – inte bara för företagets tipptruckar utan även till det ramstyrda dumperprogrammet. Tipptrucken R60 har samma nyttolast som den ramstyrda dumpern Volvo A60H, vilket är 55 ton.
Valet mellan en ramstyrd dumper och en tipptruck i bergtäkter och gruvor beror flera olika faktorer som till exempel verksamhetens specifika behov och förhållanden. Medan tipptruckar passar på arbetsplatser med breda, fasta och välskötta transportvägar, där de köras snabbt (upp till 61 km/h) över längre sträckor, är de ramstyda dumprarnas hemmaplan de ojämna, smala, hala och branta transportvägar, där transporterna är kortare.
Tack vare lanseringen av R60 och R70 kan Volvo skräddarsy transportlösningen så att det passar den specifika dynamiken på arbetsplatsen. Volvos digitala tjänst Site Simulation kan bidra till att uppfylla produktionsmålen, minska koldioxidutsläppen och öka lönsamheten genom att rekommendera den optimala etableringen av arbetsplatsen.
”Valet mellan en ramstyrd dumper och en tipptruck i bergtäkter och gruvor beror flera olika faktorer som till exempel verksamhetens specifika behov”
De nya tipptruckarna har en V-formad korg som är utformad för att ge maximal lasthållning samtidigt som den minimerar materialåterförening efter en tippning. Själva tippningsprocessen uppges också vara snabb tack vare ett system med snabbtippning. Bland tillvalen finns våg som ger information i realtid om nyttolasten och hjälper förarna att tillämpa branschstandarden 10/10/20 för nyttolast, där maskinen kan ta 10 procent överlast under 10 procent av tiden men inte bör överstiga 20 procent.
Hytten på de nya tipptruckarna är helt ROPS/FOPS-certifierad och tillträde sker från båda sidor via halkskyddade trappsteg. Under körning har dumprarna växelberoende hastighetsreglering och en valbar broms eller transmissionsretarder. Växellådan har också övervarvningsskydd och en neutrallåsningsspärr för arbete i nedförsbackar. Det finns felsäker bromsning och ett sekundärt styrsystem för att hålla maskinen säkert på rätt spår.
Sikten är en av de viktigaste faktorerna för säkerheten, och enligt Volvo CE har förarna av R60 och R70 perfekt sikt – ett resultat av den stora vindrutan och den lågt placerade instrumentpanelen, som stöds ytterligare av den vänsterplacerade förarstationen (som underlättar säker omkörning) och 360-graders Volvo Smart View-alternativet.
När det gäller komfort är R60 och R70 den typ av arbetsplatser som håller förarna alerta och får dem att prestera sitt bästa, hela skiftet. Med ergonomisk sittställning och luftfjädrat säte är föraren isolerad från omvärlden tack vare oberoende fjädring, medan hytten sitter på vibrationsdämpande viskösa fästen. Styrningen är lättmanövrerad och ratten justerbar, medan föraren kan välja hytt-temperatur tack vare ett kraftfullt luftkonditioneringssystem. Föraren har gott om förvaringsutrymme och kan även välja sin egen underhållning via en Bluetooth-radio som kan anslutas till mobiltelefoner.
Kapaciteten hos R60 och R70 är väl anpassad till lastförmågan hos Volvo CE:s bandgrävmaskin EC950F och hjullastaren L350H. Introduktionen av R60 och R70 ökar Volvo CE:s portfölj för stenbrotts- och gruvsegmentet på ett värdefullt sätt, skriver Volvo CE i ett pressmeddelande.
Här kan du läsa fler nyheter om maskiner
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se