Krav på hastighetsefterlevnad i Trafikverkets upphandlingar

Trafikverket skärper nu kraven på hastighets-efterlevnad i sina entreprenadupphandlingar.

Sedan den 15 mars har Trafikverket skärpt kravet på hastighets-efterlevnad i sina entreprenad-upphandlingar. Enligt Trafikverket går det för fort på våra vägar och alltför många dör i trafiken.

– Trafikverket handlar upp entreprenader för cirka 37 miljarder kronor varje år. Det gör oss till en stor aktör som kan påverka utvecklingen. Därför inför vi krav på hastighetsefterlevnad i de transporter som utförs inom våra upphandlade entreprenader, säger Anna Tunmarker, ansvarig för Trafikverkets arbete med hållbara hastigheter. 

Det innebär att Trafikverket ställer krav på sina entreprenörer att de ska ha metoder, rutiner eller system för att säkerställa hastighetsefterlevnad för transporter i entreprenaden. Syftet med detta instegskrav är att skapa en medvetenhet och etablera en dialog om hur man kan arbeta med hastighetsefterlevnad i entreprenaderna, samt att förbereda entreprenörerna på att kravet kommer att skärpas över tid.

Det redovisade kravet i färdplanens sista steg innebär att fordonen behöver ha en teknisk lösning som registrerar hastighetsdata under färd.

Färdplanen innefattar även två pilotprojekt som ska bidra med erfarenheter och kunskap om hur man i praktiken kan jobba med det redovisade kravet, visa vilken typ av teknik som kan användas, rättsläget för kravet, hur uppföljning kan ske, hur resultat hanteras och hur kostnader påverkas.

Färdplanen innebär att Trafikverket 2023 inför krav på redovisning av hastighetsefterlevnad på en aggregerad nivå för transporter i samtliga entreprenader som upphandlas.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se