Lambertsson kör med eldriven mobilkran

Lambertsson Kran är först i Sverige med att erbjuda kunderna en larvdriven mobilkran som är helt eldriven. – Maskinen, Liebherr LR 1250.1 Unplugged, finns bara i tre exemplar i världen och en av dessa ägs nu av Lambertsson vilket gör mig både glad och stolt säger Jan Heed, vd på Lambertsson Kran.  Batteriets kapacitet klarar 4 timmars körning eller till att förflytta sig 650 meter på en laddning.

Peab-ägda Lambertsson Kran är bland de första  med en larvburen mobilkran som drivs helt och hållet av el. Enligt uppgift finns det bara tre exemplar i hela världen av denna miljövänliga maskin.

– Det finns bara tre exemplar och att en av dem nu ägs av Lambertsson gör mig både glad och stolt. Det här är framtiden, vi måste bort från maskiner som drivs av fossila bränslen, säger Jan Heed, vd på Lambertsson Kran AB.

Den eldrivna mobilkranen, Liebheer LR 1350 Unplugged, fungerar på samma sätt som en dieseldriven maskin förutom att den har ett batteripaket med laddare och drivs helt och hållet med elektricitet. Med en kabel på 32 ampere går det att köra maskinen en hel arbetsdag medan själva batteriet räcker för fyra timmars körning.

I Nuläget har Lambertsson tre motsvarande mobilkranar som drivs av diesel.

– Var för sig  slukar de cirka 14 000 liter bränsle varje år, så genom att gå över till eldrift gör vi stora miljöbesparingar. Både våra kunder och vi själva vill få ner utsläppen och målet är att Lambertsson ska bli så fossilfritt som möjligt. Med den nya kranen minskar vi dessutom buller och avgasutsläpp på arbetsplatserna. Den blir ett fantastiskt tillskott till vår maskinpark och ett stort steg mot våra och våra kunders högt uppsatta miljö- och hållbarhetsmål, säger Jan Heed.

Mobilkranarna kan laddas med en konventionell strömförsörjning på arbetsplatsen (32 A 63 A) med en uppladdningstid på 4,5 timmar. 

Det var i december förra året som den tyska maskintillverkaren Liebherr lanserade de eldrivna mobilkranarna LR1200.1 Unplugged och LR 1250.1 Unplugged. Båda maskinerna drivs elmotorer och har en systemprestanda på 255 kilowatt. De kan manövreras både med och utan ansluten strömkabel. 

Enligt Liebherr finns inga kompromisser när det gäller prestanda eller tillgänglighet jämfört med de dieseldrivna versionerna. LR 1200.1 har en maximal lyftkapacitet på 200 ton och den större LR 1250.1 lyfter 250 ton.

De nya maskinerna är helt utsläppsfria och uppges ha en mycket låg ljudnivå, vilket är en fördel i områden som är känsliga för buller och även för de som arbetar på byggarbetsplatsen.

Mobilkranarna kan laddas med en konventionell strömförsörjning på arbetsplatsen (32 A 63 A) med en uppladdningstid på 4,5 timmar. Med 125 A säkring laddas maskinen på 2,25 timmar. Batteriets kapacitet klarar4 timmars körning eller till att förflytta sig 650 meter. på en laddning.

Kranen är konstruerad på ett sätt som gör att man kan jobba i hela – 25 grader, utan att effekten på batteriet försvagas.

– Allt striktare krav på miljömässig hållbarhet i anbud vid byggprojekt ökar efterfrågan på utsläppsfri teknik. För oss var det självklar att vi utökar vårt utsläppsfria utbud till fler produktgrupper, säger Gerhard Frainer, försäljningschef på Liebherr. 

I Norden var norska kranföretaget Kynningsrud Nordic Crane först med den eldrivna mobilkranen.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se

Den nya larvburna mobilkranen Liebherr LR 1250.1 Unplugged har en lyftkapacitet på 250 ton.