Volvokund testar eldriven hjullastare

Volvo Construction Equipment testar sin batteridrivna kompakta hjullaste L25 Electric hos en kund i tyska Konz. Maskinen kommer att finnas tillgänglig från mitten av nästa år när Volvo slutar tillverka dieselmotorer för sina kompakta maskiner. L25 Electric kommer att produceras i Konz, Tyskland.
Volvo Construction Equipment testar sin batteridrivna kompakta hjullastare L25 Electric hos en kund i tyska Konz. Maskinen kommer att finnas tillgänglig från mitten av nästa år när Volvo slutar tillverka dieselmotorer för sina kompakta maskiner. L25 Electric kommer att produceras i Konz, Tyskland.

Leick Baumschulen är ett tyskt trädgårdsanläggningsföretag baserat 30 minuter från Volvo Ce:s fabrik i Konz i västra Tyskland och är den första kunden i världen som testar den eldrivna kompakta hjullastaren L25 Electric.

Leick Baumschulen har varit kund hos Volvo i 34 år och använder dagligen kompakta hjullastare för en rad olika typer av jobb. Allt från pallhantering till markplanering.

– Denna mångfald av arbetsuppgifter gör det till det perfekta, verkliga scenariot för oss att testa vår nya eldrivna kompakta hjullastare tillsammans med vår kund, säger Paolo Mannesi, global produktchef för kompakta hjullastare hos Volvo CE.

Volvo L25 Electric drivs med litiumjonbatterier som klarar åtta timmars arbetsskift med en enda laddning i maskinens vanliga applikationer inklusive infrastrukturarbete, trädgårdsarbete, lanskapsarkitektur och lantbruk.

L25 har har två dedikerade elektriska motorer – en för drivenheten och en för drift av hydrauliken. Enligt Volvo har uppdelning av delsystemen lett till högre effektivitet i hela maskinen.

”Maskinen kräver inget underhåll eftersom den inte har någon motor.” Christoph Leick delägare Leick Baumschule

Maskinförarna hos Leick Baumschulen tycker att den eldrivna maskinen lika bra som en konventionell dieseldriven maskin, men med fördelarna som elektrifieringen medför.

– Det är en maskin med rätt prestanda och bra utformning, säger Christoph Leick, delägare till Leick Baumschulen. Maskinen fungerar som en konventionell hjullastare, men med förbättrad komfort för föraren och omgivningen. Den har samma prestanda, men är tystare, har mindre vibrationer, mindre underhåll och är utsläppsfri lokalt.

– Vi använder även maskinen för att transportera material till vårt utställningsområde där kunder kommer in och ut. Med den här maskinen är det trivsammare för våra kunder och personal eftersom ljudnivån är mycket lägre, säger Christoph Leick.

En annan fördel som företaget har upplevt är det minskade underhållsarbetet. – Maskinen kräver mindre underhåll eftersom den inte har någon motor. Vo behöver inte kontrollera motoroljan och kylvätskan varje dag eller fylla på bränsle. Vi laddar den helt enkelt över natten.

– Vi är verkligen nöjda med maskinens prestanda när det gäller kraften, den låga ljudnivån och förarkomforten. På viss områden överträffade den till och med våra förväntningar, säger Paolo Mannesi  avslutningsvis.

Maskinen kommer finnas tillgänglig från mitten av 2020 när Volvo avvecklar sina dieselmotorer för hjullastare.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se

Leick Baumschulen is testing the first L25 Electric compact wheel loader from Volvo Construction Equipment, finding it to be a quiet, emission-free and easy-to-maintain addition to the tree farm and landscaping company’s fleet.

Leick Baumschulen is testing the first L25 Electric compact wheel loader from Volvo Construction Equipment, finding it to be a quiet, emission-free and easy-to-maintain addition to the tree farm and landscaping company’s fleet.

Dela: