Volvo testar hybriddrivlina

Volvo Concept Truck
Volvo Concept Truck

I och med den nya konceptlastbilen har Volvo Lastvagnar utvecklat sitt första hybridfordon för fjärrtransporter.

Kombinerat med de övriga förbättringarna av fordonet ger detta en minskning av bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen på omkring 30 procent.

Volvo Lastvagnar presenterade sin nya konceptlastbil första gången i maj 2016 och har nu utvecklat den ytterligare. Förutom den förbättrade aerodynamiken, det lägre rullmotståndet och den minskade vikten har den nya versionen också fått en hybriddrivlina – en av de första i sitt slag för tunga fjärrtransporter.

– De kommande åren kommer vi att övergå mer och mer till förnybar energi i samhället. I den utvecklingen är vi övertygade om att elektromobilitet och hybridteknik kommer att spela en allt viktigare roll. säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

Hybriddrivlinan återvinner energin vid körning i nedförsbackar som är brantare än en procent och vid bromsning. Energin lagras i batterierna och används för att driva lastbilen i elläge på plana körsträckor och i mindre branta backar. En förbättrad version av Volvo Lastvagnars körstödsystem I See har utvecklats speciellt för hybriddrivlinan. Den analyserar den kommande topografin och beräknar den mest ekonomiska och effektiva användningen av dieselmotorn och elmotorn samt den mest fördelaktiga tiden att använda den återvunna energin.

© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se