Volvo hyllar vägens slitvargar

– Det vet ju alla att det blir slitage på en lastbil om man inte anpassar hastigheten efter vägen. Jag kör mycket E4 men också på smala vägar med hål och sättningar och då går det inte att ligga i 80, säger Jan Gunhaga.
– Det vet ju alla att det blir slitage på en lastbil om man inte anpassar hastigheten efter vägen. Jag kör mycket E4 men också på smala vägar med hål och sättningar och då går det inte att ligga i 80, säger Jan Gunhaga.

Lastbilar lever ett hårt liv i ur och skur för att troget leverera varje dag, år efter år. Volvo Lastvagnar har instiftat Volvo Trucks High Mileage Award för att hylla de Volvolastbilar som rullat längst – minst 150 000 mil.

– Ägare till en långmilare har ofta byggt upp ett speciellt förhållande till sin lastbil. Med vår nya utmärkelse vill vi uppmärksamma de långmilade lastbilar som ägarna vill hjälteförklara, säger Jan Strandhede, PR-ansvarig på Volvo Lastvagnar.

Ägare av långmilare som rullat minst 150 000 mil kan anmäla sin bil och bland annat få ett fint märke att sätta på hytten och ett diplom till kontoret, som bevis på lång och trogen tjänst.

– Både lite nyare bilar som snabbt samlat på sig många mil, såväl som  äldre som redan gjort sitt och pensionerats är välkomna. Det kommer bli en spännande blandning där lastbilarna bara har en sak gemensamt – de har rullat långt, säger Jan Strandhede.

Första utmärkelsen gick till Jan Gunhagas FH16 från 1998 som har gått över 200.000 mil och ägs av J Gunhagas Åkeri i Helgum i Sollefteå. De senaste 40 åren har åkeriet uteslutande kört gods i fjärrtrafik, främst i det norrländska inlandet men också hela vägen ned till Skåne åt olika uppdragsgivare. Sedan 1998 har det skett med samma gröna Volvo FH16. Att lastbilen hållit så länge som den gjort utan problem tror Jan beror på flera saker. Att det är en bra bil i grunden. Att han haft tur. Och att han alltid kör med bilens bästa i åtanke.

– Jag vill inte framhäva mig själv och min körstil, men det vet ju alla att det blir slitage på en lastbil om man inte anpassar hastigheten efter vägen. Jag kör mycket E4 men också på smala vägar med hål och sättningar och då går det inte att ligga i 80, säger Jan Gunhaga.

– Att en lastbil rullat över 200 000 mil är ovanligt, säger Kurt Björck, produktansvarig på Volvo Lastvagnar Sverige.

De bilar han träffat på liknar Jan Gunhagas vad gäller omständigheter och av någon anledning finns de ofta i Norrland.

– Nästan alltid handlar det om lastbilar som bara haft en ägare och framför allt en och samma förare, som vet vad lastbilen klarar av och vilka påfrestningar han kan utsätta den för. På sätt och vis har de blivit som ett gammalt strävsamt par som känner varandra utan och innan, säger Kurt Björck.

Ägare som vill anmäla sin lastbil hittar mer information på Volvo Lastvagnars hemsida, www.volvotrucks.se/Mileage.

© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se

IMG_1013