Tidsbesparande med ny digital teknik

ANLÄGGNINGSVÄRLDEN I ANNONSSAMARBETE MED SMARTDOK.

Mathias Tranby, vd på anläggningsföretaget Tranby AS i Oslo, håller upp en mobiltelefon med SmartDok-appen. I bakgrunden ser vi en av många maskiner företaget har i drift.
Mathias Tranby, vd på anläggningsföretaget Tranby AS i Oslo, håller upp en mobiltelefon med SmartDok-appen. I bakgrunden ser vi en av många maskiner företaget har i drift.

Norska anläggningsföretaget Tranby AS gick ifjol från manuella timlistor till digital tidrapportering – och de blickar inte tillbaka.

– De största fördelarna är att vi ständigt har kontroll på antalet timmar som går åt till varje enskilt projekt, vilket gör det enklare att fakturera i tid. Detta medför även att det vi fakturerar blir korrekt och enkelt att dokumentera i efterhand, vid tillfälle att vi får frågor gällande fakturan, säger vd Mathias Tranby hos Tranby AS.

– Det sparar också väldigt mycket tid för oss i administrationen, tillägger han.

Tranby AS är en trädgårdsanläggningsföretag med verksamhet i Oslo med omnejd. Verksamheten innehar 25 anställda, inklusive trädgårdsanläggare, stenläggare, murare/plattsättare, trädgårdsmästare, maskinförare och anställda i administrationen.

Företaget har varit familjedrivet sedan starten 1978. På den tiden fylldes timlistor i med penna och papper, som sedan blev fört in i lönesystemet två gånger i månaden.

– Då var det en bunt med timlistor som noggrant skulle gås igenom med ofta oläsbar handstil, som ledde till mycket fel.

I januari 2018 tog tredje generationen över företaget och upptäckte snabbt att dokumentationsarbetet kunde göras enklare.

– Vi förstod redan efter första lönekörningen att något var tvunget att göras, säger Mathias Tranby.

Företaget har sedan dess fått väldigt god kontroll på godkändning av timmar på projekt.

– Det finns inget tvivel om att lönehantering och tidrapportering är mer korrekt nu än var det var tidigare. Det är även väldigt tidsbesparande att slippa lägga ihop alla timmar på varje projekt, berättar Mathias.

Mathias kan dessutom berätta att masstransport också blivit enklare att fakturera efter övergången till ett digitalt system.

– Lastlistor från lastbilschauffören är väldigt behändigt att ha, då det blir lättare att fakturera och dokumentera.

Tranby planerar även att komma igång med KMA-modulen i SmartDok.

– När vi kommer ordentligt igång med KMA-formulär, kommer vi förmodligen spara ännu mer tid och pengar ute på anläggningsprojekten.

Alla företag som börjar använda sig av ny teknologi kan möta en naturlig skepsis innan systemet implementeras. Hos Tranby AS har de anställda tagit emot SmartDok på ett positivt sätt.

– Våra anställda är nöjda med att dokumentera digitalt. De tycker också systemet är enkelt att använda, vilket även vi i administrationen anser.

– Vid nyanställningar gör vi en snabb genomgång av hur systemet fungerar. Systemet är väldigt «idiot-säkert», så folk förstår det väldigt snabbt, säger han avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se

Dela: