Sverige kan bli först med att inspektera bärlinor

web_av_W5A0940

I en internationell undersökning visade det sig att inget land inspekterar och mäter bärlinor för att se om de är slitna, utan de byts när man upptäcker brister eller när de går sönder – vilket orsakar akut underhåll.

I en innovationsupphandling försöker Trafikverket att få kontroll på de så kallade bärlinorna – de trådar som håller upp kontaktledningen på järnvägen. Kontaktledningar inspekteras och mäts med en uppåtriktad kamera, men bärlinan som sitter ovanför kontakttråden kan inte nås med samma metod. Trafikverket initierade till en tidig dialog med marknaden och bjöd in till samtal.

– Två företag erbjöd intressanta metoder och får nu demonstrera dessa i oktober, säger Pontus Gruhs, ansvarig för innovationsupphandlingen. Trafikverket står för delar av testerna, bland annat genom att hänga upp en defekt bärlina på tre kilometer av Dalabanan för att se om metoderna upptäcker dem. Den ena är drönarbaserad, och den andra använder mättåg med extra teknik.

© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se