Railmaskiner med 9A-system

Lännen Rail 9A

Sedan 1 juli i år är det nya lagkrav på att alla maskiner som ska arbeta på och vid järnväg ska vara utrustade med RCI/RCL som är vältningsförhindrande system. Nu har Lännen levererat ut sina första två Railmaskiner med RCI/RCL och 9A-system.

9A-system är ännu inte ett lagkrav i Sverige, men det lär vara en tidsfråga innan det kommer. I stora delar av Europa och Norge krävs 9A. 9A innebär att maskinen driver och bromsar med rälshjulen medan gummihjulen är helt upphängda utan kontakt med rälsytan.

Varje enskilt rälshjul har en egen hydraulmotor som driver och bromsar hjulen Det gör att man uppfyller god drivning samt bromseffekt både för maskinen samt för eventuellt tillkopplat släp.

”Vi kommer att premiärvisa en Lännen 8800K med 9A-system på Nordic Rail den 10-12 Oktober”, Martin Lindén, Country Manager på Lännen Tractors.

– Lännen Tractors kommer att premiärvisa en Lännen 8800K med 9A-system på Nordic Rail på Elmia den 10-12 Oktober i Jönköping, säger Martin Lindén, Country Manager på Lännen Tractors och tillägger.

– Givetvis så erbjuder vi system där man driver maskinen traditionellt med gummihjulen mot rälsen också.

Länk till Lännen Tractors

© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se

lannen_rail_2