Nya slagkrossar från Keestrack

På årets Intermat i Paris i maj lanserade Keestrack en ny generation av slagkrossen R3. 32-tonnaren erbjuds nu även i hybridutförande med diesel/el, då benämnd R3e. Foto: Per Eriksson.
På årets Intermat i Paris i maj lanserade Keestrack en ny generation av slagkrossen R3. 32-tonnaren erbjuds nu även i hybridutförande med diesel/el, då benämnd R3e. Foto: Per Eriksson.

På årets Intermat i Paris visade Keestrack en ny generation av populära slagkrossen R3. 32-tonnaren har fått ett nytt, kompakt och servicevänligt utförande. Nu erbjuds krossen även i hybridutförande med diesel/el, då benämnd R3e.

– Keestrack R3 kombinerar enkel transport, snabb etablering, hög prestanda och full mobilitet, säger Erik Olausson på Fredheim Maskin AS.

Till detta bidrar krossens kraftiga och självbärande ramkonstruktion och rejält dimensionerade undervagn. Rejäla luckor och dörrar underlättar service och underhåll.

Slagkrossen kommer alltså att erbjudas i två olika grundutföranden: dieselmotordriven hydraulik och fullhybrid med inbyggd dieselelektrisk drift samt direktdrift med el.

Båda utförandena har ett intag på 770 x 960 millimeter. Den väl tilltagna 3,2-tons rotorn på 920 millimeter, tillsammans med hög rotorhastighet, ger kapacitet upp till 250 ton per timme.

Hybridmaskinen drivs av en Volvo dieselmotor på 235 kW (EU IV) tillsammans med en generator på 300 kVA. Alternativt finns en motor på 260 kW (EU IIIA). Själva krossenheten drivs med en elmotor på 132 alternativt 160 kilowatt. Utbytbara remskivor gör det möjligt att anpassa krossens prestanda.

Eldriften har minskat behovet av att dra hydraulslangar till transportband och en mängd andra funktioner. Kvarvarande hydrauliska funktioner får kraften från två hydraulpumpar, drivna av en elmotor på 45 kW. Krossens PLC-styrda funktioner kontrolleras enkelt med en intuitiv panel och fjärrkontroll. Denna styrning är tillgänglig även utan att dieselmotorn är i drift. Ett eluttag på 63 A ger möjlighet att också försörja kompletterande maskiner och utrustning.

På driftsidan förutspår Keestrack att den dieselelektriska lösningen ger en påtaglig besparing jämfört med dieselhydraulisk drift. Andra fördelar är lägre kostnader för service och underhåll.

Som tillval finns en enkeldäckad hängsikt på närmare 4,4 kvadratmeter, vilket är cirka 30 procent större än tidigare. En mängd tillval gör det möjligt att fullt ut anpassa krossverket till arbetet som ska utföras.

© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se

3W5A2174

Dela: