Ny anläggningsbil från Iveco

iveco_stralis_betongroterare

Nu lanseras Stralis X-Way, Ivecos helt nya lastbilsserie som utvecklats speciellt för logistikuppdrag inom anläggningssektorn.

Den nya serien utmärker som genom ett stort mått av moduluppbyggnad och erbjuder ett urval av versioner som kan skräddarsys så att de matchar de specifika kraven för alla uppdrag. Det är en avgörande fördel i en högt specialiserad sektor där ombyggnad snarare är regel än undantag och där kraven varierar från land till land.

– Stralis X-Way sätter nya rekord med sin ovanligt låga egenvikt för Super Loader-versionen, som uppmätts till endast
8 845 kg, vilket ger marknadens högsta nyttolast, säger Jan Åke Carlsson, marknadschef på Iveco Norden.

Vid viktkänsliga tillämpningar som betongroterare, då kundens förtjänst avhänger av den nyttolast som lastbilen klarar av att transportera, är egenvikten av avgörande betydelse.

Den låga egenvikten har kunnat uppnås genom dels en rad konstruktionsmässiga val så som rekonstruktion av den mekaniska bakhjulsupphängningen, chassiramarkitekturen och optimering av tvärbalkarna, dels genom Iveco Cursor 9-motorn på 400 hästkrafter, nya fjädrar med 1 blad fram och 2 bak, 800 Nm PTO utan koppling och valfria fälgar och lufttankar i aluminium.

Stralis X-Way kommer med med 2- och 4-axlade modeller och en 8×4-tridem. Ett brett utbud av motorer, växellådor och Multipower-kraftutta. Tre motorer (Cursor 9, Cursor 11, som är ny på 6×4- och 8×4-versionerna, samt Cursor 13) liksom tre växellådor (manuell, automatisk Allison och automatiserad 12- eller 16-stegad ZF Hi-Tronix).

© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se

Dela: