Norskt företag utvecklar fjärrstyrning för entreprenadmaskiner

Steer AS lanserar molntjänst för fjärrstyrning av entreprenadmaskiner. Således kan maskinerna köras dygnet runt med tre maskinförare som sitter i olika tidszoner runt om i världen.
Steer AS lanserar molntjänst för fjärrstyrning av entreprenadmaskiner. Således kan maskinerna köras dygnet runt med tre maskinförare som sitter i olika tidszoner runt om i världen.

Det norska företaget Steer AS har utvecklat en ny molnbaserad teknik för fjärrstyring av entreprenadmaskiner skriver tidningen International Construction.

Uppstartföretaget menar att deras system kan styra maskiner på distans via en pekskärm och högupplöst video.

Enligt företaget gör tekniken det möjligt för exempelvis en grävmaskin att köras i treskift av förare i tre olika globala tidszoner, vilket gör att produktionen kan ökas till hela 24-timmarsskift.

Tekniken, som också gör det möjligt att köra maskiner semi-autonomt genom förhandsdefinierade rutter, har utvecklats för att öka produktionskapaciteten samtidigt som man flyttar maskinföraren från farliga och dåliga miljöer.

Företaget är i samtal med en stor aktör i Mellanöstern som vill använda denna lösning för att sänka kostnaderna, öka kapaciteten och minimera säkerhetsrisken för sina anställda. Dessutom pågår ett pilotprojekt i USA.

– ”Vi har lyckats fjärrstyra fordon som grävmaskiner, bandschktare och traktorer från bland annat Caterpillar, Volvo och John Deere” Lars Tronsmoen, utvecklingschef på Steer.

Enligt Steer kan en maskinförare hantera flera maskiner samtidigt och enkelt byta fordon med en knapptryckning. Det finns ingen begränsning för avståndet mellan förare och maskin eftersom kommunikationen går över internet med Wifi eller 5G.

– Vi har lyckats fjärrstyra fordon som grävmaskiner, bandschktare och traktorer från bland annat Caterpillar, Volvo och John Deere säger Lars Tronsmoen, utvecklingschef på Steer.

Hårdvaran och programvaran som utvecklats av Steer uppges göra molnteknologin extremt flexibel och snabb att installera.

– Vi har ett fantastiskt integrationslager som gör att vi kan ta bort de ursprungliga fysiska bildskärmarna och systemen i maskinen för att placera dessa på platsen för fjärrdrivrutinen. Det betyder att föraren kan utföra samma operationer från den avlägsna förarsätet som i den fysiska maskinen, säger Lars Tronsmoen avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se

steer_fjarrstyrning_3

steer_fjarrstyrning_2