Mercedes-Benz Actros utsedd till ”Truck of the Year 2020”

Mercedes-Benz Actros 1863 LS 4x2, Exterieur, antikrot metallic, L-Fahrerhaus, SoloStar Concept, GigaSpace, OM 473 Euro VI mit 460 kW (625 PS), 15,6 L Hubraum, 12-Gang Mercedes PowerShift 3, Active Brake Assist 5, Abstandshalte-Assistent, Verkehrszeichen-Assistent, Spurhalte-Assistent, Stabilitätsregel-Assistent, Aufmerksamkeits-Assistent, Active Drive Assist, MirrorCam, Multimedia Cockpit interactive, Predictive Powertrain Control mit Erweiterung um Interurban, BiXenon-Scheinwerfer.  Mercedes-Benz Actros 1863 LS 4x2, Exterior,antique red metallic, L-Cab, SoloStar Concept, GigaSpace, OM 473 Euro VI rated at 460 kW/625 hp, displacement 15.6 l, 12-speed Mercedes PowerShift transmission 3, Active Brake Assist 5, Proximity Assist, Traffic-Sign-Recognation-Assist, Lane Keeping Assist, Stability Assist, Attention Assist, Active Drive Assist, MirrorCam, Multimedia Cockpit interactive, Predictive Powertrain Control with extension Interurban, BiXenon headlamps.

Lastbilsjournalister från 24 europeiska länder har utsett nya generationens Mercedes-Benz Actros till ”Truck of the Year 2020”.

Det är femte gången av fem möjliga som Actros får det och den nionde som det ges till en lastbil från Mercedes-Benz. Det gör Mercedes till det mest framgångsrika märket i prisets historia.

Juryn i Truck of the Year har specifika krav på vad som ska värdesättas. Reglerna för priset säger att det ska delas ut till den nya lastbil som mest bidragit till att förbättra ekonomi, miljöpåverkan, säkerhet, köregenskaper och komfort. Nya Actros är full av teknologiska innovationer inom just de områdena.

Mest uppmärksamhet har den fått för att de traditionella backspeglarna ersatts av så kallade MirrorCams med kameror på utsidan och digitala skärmar vid a-stolparna. Kamerorna visar inte bara en bild, de följer också trailer eller släp i kurvor och har stödlinjer som bland annat visar var bakaxeln är.

Actros har också fått en helt ny Multimedia Cockpit där den traditionella instrumenteringen ersatts av bildskärmar och touchscreens på samma sätt som i nya Mercedes-Benz personbilar. Det ger både mer information och information som presenteras på ett bättre sätt.

Nya Actros har genom ”Active Drive Assist” också fått självkörande funktioner som juryn gav höga betyg. Den har också femte generationens autobroms ”Active Brake Assist” samt en utvecklad Sideguard Assist som minskar risken för olyckor med oskyddade trafikanter vid lastbilens sidor.

Även den förutseende farthållare PPC (Predictive Powertrain Control) har uppdaterats och fick beröm av juryn. Systemet anpassar farten efter bland annat topografi och kurvor och fungerar numera även bra på vindlande bergsvägar.

Juryns motivering lyder ”Med nya Actros har Mercedes-Benz tagit en högmodern lastbil till våra vägar, vilket jämnar ut vägen till framtidens automatiserade körning”.

– Vi har haft flera hundra provkörningar av nya Actros i Sverige, och genomgående har människor haft stora leenden när de kommit ut ur hytten. Nästan alla pratar om hur de fått känna på framtiden, och att allt det nya verkligen fungerar så bra som det är tänkt, säger Jens Tittel, chef för Mercedes-Benz svenska lastbilsverksamhet i en kommentar till det prestigefyllda priset.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se