John Deere uppdaterar skotare

John Deere 1010G Forwarder

John Deeres mindre skotare 910 och 1010 lanseras nu i nya versioner med bokstaven G i modellbeteckningen. Kranspetsstyrning kan nu fås till CF5-kranen på båda modellerna.

Båda maskinerna levereras med John Deeres 4,5-litersmotor 4045 som uppfyller utsläppskraven enligt Steg 5 och har mer effekt och högre vridmoment än sina föregångare.

Tack vare de många olika axel- och däckalternativen fungerar de nya modellerna effektivt i alla terrängförhållanden. John Deere 910G finns i en 6-hjulig version med 34-tumsdäck fram och 24,5-tumsdäck bak, samt i en 8-hjulig version med antingen 22,5- eller 24,5-tumsdäck. 6-hjuliga

John Deere 1010G med 34-tumsdäck fram kan fås med två olika backhjulsalternativ: 24,5 respektive 26,5 tum. På 8-hjulsversionen av 1010G kan antingen 24,5-tums eller 26,5-tums hjul monteras.

Modellerna 910G och 1010G har fått en helt ny design. Motorrummet och motorhuven har utformats i samarbete med BMW DesignWorks. Motorhuven har sänkts för förbättrad sikt över arbetsområdet.

Bägge maskinerna kan fås med antingen sex eller åtta hjul och med smalt eller brett lastutrymme med en lastarea på 3,5 m2 respektive 4,0 m2. Förutom den roterande/nivellerande hytten kan 910G även fås med fast hytt. Kranalternativen är CF1 eller CF5 med tre olika räckvidder.

Båda modellerna finns även i utförande med kort hjulbas. Hjulbasen har kortats genom att bakaxeln har flyttats fram 40 cm. Därmed är lastutrymmets storlek oförändrad.

John Deere 1010G kan fås med lång boggi. Avståndet mellan de främre och bakre hjulnaven på den bakre boggin har ökats till 1 890 mm, d.v.s. 390 mm längre än på standardmodellen.

© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se