Effektivt slipersbyte

SB40 m Huddig 2

I slutet på augusti startade Rosenqvist Entreprenad ett projekt med def-slipersbyte i Hedemora, som färdigställdes nu i början på november. SRR Infrateknik med huvudkontor i Orsa, gav uppdraget till Rosenqvist Entreprenad att med fyra till sex maskiner på plats, plus kringutrustning byta cirka 6000 slipers.

Sliprarna är utspridda från Mora i nordväst, Leksand med omnejd, runt Insjön och Borlänge, och från Falun till Storvik i öst, vidare till Avesta/Krylbo. Även Ludvika, Grängesberg och Kopparberg har besökts innan slutstationen söderut, Frövi, sätter punkt för detta projekt. När projektet är färdigt har sammanlagt nio olika bandelar fått ett välbehövligt lyft. Inför detta projekt har Rosenqvist Entreprenad införskaffat två slipersbytare av typen SB40 från Pandrol.

– Slipersbytaren SB40 är från början framtagen för att användas på maskiner i 8-tons klassen. Det har dock visat sig, med eftertryck, att de fungerar lika bra på en grävlastare eller hjulgrävare, något som Rosenqvist Entreprenads maskinförare definitivt visat i praktiken de senaste veckorna, säger Nicklas Borgström, säljare på Rosenqvist Rail som levererat slipersbytarna.

– Att de är lätta och smidiga upplevs särskilt positivt av förarna.

Inför projektet levererades Pandrols nya tippvagn RRT, utrustad med 3-vägs tipp och trådlös fjärrstyrning av flak. RRT vagnen kan framföras både på vanlig väg och på spåret. Denna vagn har visat sig vara ett mycket bra tillskott till utrustningsparken för Rosenqvist Entreprenad och användningsområdet ökar allteftersom nya uppdrag kommer in.

För att kunna genomföra detta projekt använder sig Rosenqvist Entreprenad av fem till sex maskiner, tre bytarblad, två flaktrallor med 17,5 tons maxlast, en RRT-vagn med

3-vägstipp, diverse skopor och gripar, ballastsop, vibba med maskinfäste, spårstoppare för grävmaskin samt en spårriktare. Förutom järnvägsmaskiner används även en kranbil för sliperstransporter, samt ett antal ekipage som sköter maskintransporterna är på plats periodvis.

För arbetet fanns i storleksordningen 15-20 personer med olika kompetenser; bantekniker, TSM, tågvarnare, besiktningsmän och signaltekniker för att nämna några.

© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se