Bränslesnålare hjullastare från Caterpillar

image001_Tisell_v2

Krossningsarbete är en av de hårdaste uppgifterna man kan utföra med en hjullastare. Ständig körning, tunga laster och maximal motorbelastning ger hög bränsleförbrukning. Nu lanserar Caterpillar en ny generation bränslesnåla hjullastare.

– Att mata en kross innebär hög belastning på hjullastaren. Föraren kör mestadels på ettans växel och använder hela maskinens potential med fullt vridmoment och maximalt antal hästkrafter. Ofta klöser maskinen också loss berg som inte lossnat helt, berättar Kristian Johansson, produktchef på Pon Equipment.

Efter matningen är frambärningen av det krossade materialet ett fortsatt tufft moment med ständig körning och tunga laster.

Caterpillars hjullastare 972M XE och 980M är två vanliga modeller som används för matning och frambärning vid krossar och som enligt generalagenten Pon Equipment ligger i framkant när det gäller bränsleeffektivitet och prestanda.

”Hybridhjullast-aren är kvick och stark, den går fort i backar och drar mindre bränsle”. Magnus Persson, delägare i VSM-gruppen.

VSM-gruppen är ett av Sveriges största entreprenadföretag. För sin krossverksamhet har de investerat i sju Cat 972M XE hybridhjullastare. I snitt hanterar maskinerna 200-250 ton i timmen och bär kross på upplag. Avståndet i varje körcykel är upp till 125 meter.

– För oss är Cat 972M XE en optimal modell i både storlek och prestanda för det arbete vi utför. Tack vare maskinen sparar vi upp till 10 liter i timmen och eftersom den är effektiv och stark har vi dessutom kunnat gå ned en maskinstorlek, berättar Magnus Persson, delägare.

– Hybridhjullastaren är kvick och stark, den går fort i backar och drar mindre bränsle. Förarna gillar den också, vi upplever maskinen som mycket förarvänlig.

Effekten är tydlig även för mindre aktörer. Jotab drivs av Johan Tisell och har nyligen bytt maskinmärke och investerat i en ny Cat 980M. Redan de första veckorna har han märkt skillnad.

– Jämför jag med min förra hjullastare i samma storlek men av ett annat fabrikat så har jag direkt sparat fem liter i timmen och det ska bli mycket intressant att se vad som sker längre fram när den är inkörd, berättar Johan Tisell.

© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se

Dela: