Alfridavirket skeppas från Hargshamn

Stormen Alfrida, som drog fram i början av januari, fällde minst en halv miljon kubikmeter skog och hårdast drabbades skogsägare i Uppland. Nu skeppas stormvirket från Hargshamn till kunder i Sverige, Tyskland och Finland. Foto: Sveaskog.
Stormen Alfrida, som drog fram i början av januari, fällde minst en halv miljon kubikmeter skog och hårdast drabbades skogsägare i Uppland. Nu skeppas stormvirket från Hargshamn till kunder i Sverige, Tyskland och Finland. Foto: Sveaskog.

Stormen Alfrida, som drog fram i början av januari, fällde minst en halv miljon kubikmeter skog och hårdast drabbades skogsägare i Uppland. Sedan dess har Sveaskog samarbetat med andra branschaktörer för att rädda stora virkesvärden från att gå förlorade. 

Nu går startskottet för utskeppning av stormvirke från Hargshamn till kunder i Sverige, Tyskland och Finland.

– Det är en logistikutmaning av stora mått. Vi har kort tid på oss att avverka det här virket, och har varit snabba med att rigga för att köra in det till hamnen samt göra affärer som möjliggör detta. Så det har varit många inblandade i hela kedjan, säger Roger Johansson, marknadschef i Sveaskogs marknadsområde Syd, och fortsätter:

– Det är viktigt att den stormfällda skogen tas omhand snabbt, så att den inte hinner förlora i kvalitet och värde. Utöver det har vi granbarkborreproblematiken som kommer krypande norrut. Granbarkborrar trivs i vindfällen, så stormen har bidragit med perfekt yngelmaterial.

”Det är en logistikutmaning av stora mått. Vi har kort tid på oss att avverka det här virket, och har varit snabba med att rigga för att köra in det till hamnen samt göra affärer som möjliggör detta.” Roger Johansson, marknadschef på Sveaskog

Totalt planeras tolv båtar med barrmassaved som ska landa hos två av Sveaskogs kunder utefter Norrlandskusten; Vallvik och Domsjö.

– Det motsvarar ungefär 50 000 kubikmeter. Förutom virke från Sveaskogs mark och privata skogsägare som vi avverkat hos, har den stora volymen blivit möjlig att erbjuda våra kunder tack vare att vi samarbetar med andra skogsföretag i regionen. Så vi hjälps åt i branschen att få detta att hända, säger Roger Johansson.

Utöver det kommer fem båtar med grantimmer att skeppas ut från Hargshamn – tre till Tyskland och två till Finland.

– Även kring timmertransporterna har vi samarbetat med andra skogsföretag, så en båt är vikt åt Mellanskog medan övrigt virke kommer från egen skog och såväl små som stora leverantörer. Flera av våra trogna virkesleverantörer drabbades hårt av stormen, och vi har hjälpt så många som möjligt att upparbeta stormfällen för att rädda virkesvärden även hos dem, berättar Roger och tillägger:

– Jag är glad att vi på Sveaskog har kunnat nyttja våra styrkor och förmågor inom affärer och logistik på ett sätt som gynnar både våra kunder och andra aktörer i branschen.

Båttransporterna med skogsråvara från Hargshamn, som ligger vid Upplandskusten mellan Forsmark och Norrtälje, kommer att pågå fram till sommaren. I snitt planeras en båt i veckan.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se

Roger Johansson, marknadschef på Sveaskog.
Roger Johansson, marknadschef på Sveaskog.
Båttransporterna med skogsråvara från Hargshamn, som ligger vid Upplandskusten mellan Forsmark och Norrtälje, kommer att pågå fram till sommaren.
Båttransporterna med skogsråvara från Hargshamn, som ligger vid Upplandskusten mellan Forsmark och Norrtälje, kommer att pågå fram till sommaren.